世界をつなぐ越境者
~Beyond the hill today, Beyond yourself tomorrow~
普通科(進学型単位制)
〒605-0000 京都市東山区今熊野悲田院山町5-22[MAPを見る]
TEL. 075-561-4142 FAX. 075-551-9046
11月11日,HELLO Village Week IIの2日目は,放課後にALTによるプレゼンテーション「Japanese Culture around the World」が行われました。生徒たちは「どのような日本文化が海外で知られているのか」といった問いを各グループで話し合った後,ALTたちのトークを興味深そうに聞いていました。まずはジェシカさんが日本のアニメやコミックについて話してくれました。アメリカでは土曜日の朝に日本のアニメが放映され,定期的に大きなアニメイベントが開かれているそうです。次にハロルドさんがポケモンなど世界で知られている日本のテレビゲームについて話してくれました。そして自身のゲーム体験に基づいて,日本のゲームを通して世界中の人がどのようにして日本を経験するのかについて説明してくれました。続いて,エイスリンさんが日本のファッションについて話してくれました。生徒たちはグループごとに「世界で有名なファッションブランドは何か,またデザイナーは誰か」といった問いについて議論した後,日本のファッションがどうして世界中の人々を引き付けるのかについて説明を受けていました。最後に,アナスタシアさんが京都の花街で働く舞妓さん・芸妓についてその違いなどを話してくれました。生徒たちは本物と偽物の舞妓さん・芸妓さんを分けるクイズに挑戦して,自分たちの理解を深めていました。生徒たちは驚いたり納得したりしながら,様々な日本文化がどのように世界で受け入れられているのかを聞いていました。
On Nov. 11th, HELLO Village Week Day 2 was held at HELLO Village. We had the afterschool event ‘Japanese Culture around the World’. In this event, our ALTs gave talks about Japanese cultures we find in the world. Students first discussed topics such as ‘What parts of Japanese culture do you think are popular in other countries?’ and then enjoyed listening to ALTs’ presentations. First, Jessica talked about how Japanese anime and comics have been accepted in US. According to her, Japanese anime is broadcasted every Saturday morning, and Japanese anime conventions are constantly held in US. Second, Harold gave a speech about famous Japanese video games (such as Pokemon) in the world. Based on his own experience, he explained how people in the world experience Japan through playing Japanese video games. Third, Aislinn gave a talk about Japanese fashion. In the talk, students were asked to discuss questions such as ‘What are famous Japanese fashion brands?’ and ‘Who are famous Japanese fashion designers in the world?’. Then, she explained why Japanese fashion is so popular in the world by using several concepts such as ‘wabi sabi’. Finally, Anastasiia talked about Maiko/Geiko in five Hanamachi in Kyoto. After the lesson about the differences between Maiko/Geiko, students tried to tell who are real and fake Maiko/Geiko on the slides. Students listened to ALT presentations with increasing interest, getting surprised and convinced.